In de trainingen van extensieve intervallen (uitgezonderd de 200 meters) of wisselduurlopen is het voor mensen die niet overtuigd zijn van de souplessemethode heel moeilijk om lagere tempo's te lopen. Men ervaart vaak de richttijden als erg langzaam. Velen denken en vinden dat het allemaal zo snel mogelijk moet en dat je daar beter van wordt. Snelle tijden scoren vaak goed bij derden. Echter....bijgaand artikel geeft aan dat de extensieve intervallen en duurlopen je juist beter en sneller maken. De hartslagzones waarover in dit artikel gesproken wordt kun je zo vertalen naar de richttijden van de intervaltrainingen. Daar waar hartslagzones individueel bepaald worden, worden de richttijden opgesteld n.a.v. een recente 10 km. tijd en zijn daarmee heel persoonlijk. Daarom wordt er met verschillende individuele richttijden gewerkt tijdens de training. Veel lopers en loopsters zouden grote verbeteringen zien, wanneer men zich aan deze uitgangspunten zou (kunnen/willen) houden. In het artikel wordt het coachen op zone 2 als niet altijd leuk beschreven. Die ervaring kan ik inmiddels beamen.

https://hardlooptrainersnederland.nl/coaching/1481-coachen-op-hartslagzone-2.html

 

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30