Zondag 4 november werd de jaarlijkse Berenloop verlopen op Terschelling. Peter Bos, uitkomend in de categorie M50, bereidde zich dit jaar voor het eerst op de halve marathon voor,  met een schema op basis van de souplessemethode.

In ruim 8 weken werd er op basis van wisselduurlopen en extensieve intervallen getraind. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren. Het was voor Peter uitproberen, temeer omdat de traditionele voorbereiding - lange duurlopen- steeds meer moeite en inspanningen kosten vanwege fysieke ongemakken (knie) die daar bij optreden. De ruim 8 weken werd er probleemloos getraind zonder noemenswaardige fysieke klachten. Het was minder belastend en het ging vlgs. Peter relaxed. 'Een heel aparte gewaarwording' aldus Peter om voldoende volume te trainen via extensieve intervallen. 'Je vraagt je toch regelmatig af of dat wel goed komt', verwoordde hij zijn twijfels. Het resultaat mag er, wat mij betreft zijn, Zijn tijd van vorig jaar 2.05 werd nu omgezet in een 2.04.06. Toch is er meer te zeggen over deze tijdsverbetering. Uit onderzoek blijkt dat de snelheid, naarmate je ouder wordt afneemt. Boven de 35 jaar geldt een afname van 0,9 - 1 % per jaar. Liep Peter vorig jaar een tempo van 5.55 min/km. dan zou een tempo dit jaar op basis van dit gegeven ook 5.58 min/km hebben kunnen bedragen. Echter liep Peter een tempo van 5.52 min./km. Dus relatief gezien een verbetering van 6 sec. per km. = ruim 2 minuten over de halve marathon.

Rekening houdend met een minder efficiënte loopstijl vanwege een onwillige knie en de kenmerken van het parcours een mooie prestatie: een kwestie van goed en efficiënt trainen.

Het was relaxed lopen en de mogelijkheid om op het einde te versnellen. Naast zijn tijdsverbetering is een minstens zo belangrijk resultaat: minder belastend en afwisselend  getraind, geen (latente) blessures, dus tevredenheid.