Er zijn weinig lopers en loopsters die een heuveltraining opnemen in hun training.

Het is een trainingsvorm die minder populair is omdat de belasting hoger ligt en de training compleet anders is dan je normale duurloop. De heuveltraining komt daarbij vaak in hetzelfde rijtje te staan als bijvoorbeeld de intervaltraining.

Ook de intervaltraining is en blijft bij veel hardlopers een ondergeschoven kindje. In die zin ben ik altijd erg blij met 14 – 17 deelnemers aan de intervaltraining. 

Veel hardlopers en hardloopsters beperken zich in hun wekelijkse training tot de (lange) duurlopen. Als er verder geen aanvullende trainingen worden opgenomen zien we vaak dat dit ten koste gaat van loopstijl en efficiëntie en blessures. Blessures ten gevolge van overbelasting. Overbelasting, omdat langdurig dezelfde spieren belast worden, terwijl het de spieren aan kracht ontbreekt. 

Vaak wordt de denkfout gemaakt dat je uiteindelijk ook beter en sneller kunt worden door de duurlopen uit te breiden naar (nog) langer, nog verder en nog snellere proberen te lopen. Het omgekeerde is vaak het geval. Je wordt langzamer en vertwijfeld wordt er vaak afgevraagd hoe dat nou kan. Trainingsomvang opgevoerd in de veronderstelling dat je dan wel wat ‘over’ hebt voor jouw wedstrijdloop. Helaas is het resultaat niet zelden teleurstellend en de blessures liggen op de loer. 

Heuveltraining: hier in onze omgeving zijn er niet veel echte heuvels. Je moet je toevlucht zoeken tot een viaduct, maar vaak zijn er best wel alternatieven te vinden in natuurlijke verhogingen en/of heuveltjes. Het zou juist voor velen van ons een zeer goede training zijn omdat je hiermee juist een krachtiger loper wordt. Wanneer je heuveltraining opneemt in je reguliere trainingen, zul je al na slechts een paar weken kunnen merken dat je sterker en sneller wordt. 

De heuveltraining is bij de Souplessemethode een (bijna) standaard onderdeel van de training. 

Waarom is heuveltraining goed voor hardlopers? 

Heuveltraining heeft verschillende belangrijke voordelen: 

  • Het versterken van je loopspieren en bindweefsels
  • verhogen van je looppas op kracht
  • zorgt ervoor dat je minder kans hebt op ernstige blessures
  • het verbeteren van je loopefficiëntie (of loopstijl) 

Omdat je zo snel mogelijk heuvelop gaat lopen tegen de zwaartekracht ben je spiervezels aan het aanmaken die vervolgens later kunnen worden aangesproken tijdens toekomstige trainingen of wedstrijden. Heuveltraining verhoogt de reserves van spiervezels in je benen die juist aangesproken kunnen worden wanneer je bijvoorbeeld in een hardloopwedstrijd op je laatste reserves loopt. 

Heuveltraining verhoogt ook je spierstijfheid (of spanning), zodat je sneller kunt lopen en meer “veerkrachtig” hebt de volgende dag. Daarom is het handig om heuveltraining bijvoorbeeld in te plannen voor een week waar je ook intervaltraining gaat doen. Je zult merken dat je door meer spierspanning gemakkelijker je intervallen gaat lopen. 

Bij de trainingen die ik geef vanuit de Souplessemethode komt de intervaltraining (bijna) wekelijks aan de orde tijdens de Verheul Vaartspel. Rond het Proostmeer zijn er wel gelukkig wat ‘heuvels’ te vinden waarop je de training kunnen doen. 

De starters of beginners + enkele ervaren lopers en loopsters trainen bij mij wekelijks het Verheul Vaartspel. Het wordt over het algemeen als zwaar en pittig ervaren, maar men merkt ook de toename van kracht en het effect daarvan: ‘gemakkelijker’ lopen. 

Het is altijd weer een pittige training (interval, core-stability, krachtoefeningen) maar wordt ook als heel leuk en afwisselend ervaren. Het enthousiasme is dan ook vaak groot. (ook als is dat soms pas na de training).