Maandag 17 februari:

10 x 400 m + 10 x 400 m herstel.

Aanvang: 19.00 uur

Voor de lange duurtrainers op de zondag is dit aan te bevelen op een lagere tempo dan het schema of enkele relaxte 200m. Te beschouwen als een hersteltraining.

Iets over de hersteltraining: Klaas Lok zegt hierover dat hersteltrainingen niet echt bestaan. Zeker niet wanneer je hetzelfde doet als wat je tijdens de wedstrijd of duurtraining hebt gedaan. Je past dezelfde belasting toe als die je hebt gedaan waardoor je 'moe' bent. Gevolg is dat de spieren niet herstellen. Beter is het om enkele relaxte intervallen te lopen, met aandacht voor het goed lopen.

(Te) vaak wordt herstel ook uitgelegd als even niks doen. Iedereen is het daar zo langzamerhand wel over eens dat dit niet wenselijk is. Dat is toepassen van passieve rust. Veel beter is het om actieve rust toe te passen. Actieve rust wat ik ook propagandeer voor hardlopers.

Rob Veer zegt daarover in zijn boek: De tien, de halve en de hele: 'Je komt ze nogal eens tegen in een schema: hersteltrainingen. Het is een verwarrende naam. 'Training' betekent jezelf inspannen en zelfs als je rustig aan doet, breng je jezelf dieper in het gebied van de vermoeidheid. Ik pleit mede hierom voor de methode die Klaas Lok aanbeveelt: anders lopen, relaxte extensieve intervallen. Als je de dag na een pittige looptraining een training in relaxte intervallen loopt kan het uiteindelijke resultaat zijn dat je eerder hersteld bent van die pittige looptraining. Met een lichte inspanning geef je het herstelproces van die training als het ware een zetje omhoog.

Woensdag 19 februari:

3 x 1000 m +  x 800 m herstel

8 x 200 m + 8 x 200 m herstel

Aanvang: 19.00 uur

Zaterdag 22 februari:

Verheul Vaartspel + loopscholing

Aanvang: 09.00 uur

 

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30